Utställning

08.10.2013 22:08

Hästutställning hade vi  fram tills mitten på 2011 noll erfarenhet utav. Så då kanske man som redan utställningskunnig kan förstå att det är en helt ny värld som öppnas inom hästvärlden. Ett eget kapitel. Det började när jag och Peter köpte Muscot ( Maxim) Uppfödaren hade som önskan att vi skulle visa honom på utställning iallafall och det gjorde vi såklart! Det vi inte visste var att detta var början på en del av vår framtida livstil och brinnande intresse.  Första utställningen som vi var på  2011 var ardennerriksutställningen som var förlagd på Dingle Naturbruksgymnasium. Kan ju inte blir mer manande när det är så nära som det faktiskt var. Jag kom i kontakt med en superduktig tjej som heter Kristin och hon ställde upp och visade Maxim för oss på hans och vår första utställing när han var 1 år gammal. Kristin har vart till mycket  gott stöd för mig när jag undrat över saker när det gäller både utställning och ardennerhästen i allmänt. Jag hoppas hon förstår hur tacksam jag är för att ha någon klok person att fråga när det behövs. Här nedan är en film där Kristine visar Maxim på första utställningen. 

  Visningen   

www.youtube.com/watch?v=ESqEpdx9c50

Kritiken

www.youtube.com/watch?v=nRuGXBgcOgs

 

 

  Det var så otroligt kul och givande att vi har fortsatt att ställa ut. 

Andra gången vi ställde ut var på Riksutställningen i Vetlanda 2012 denna gång ställde en ardennervän som heter Caroline upp :-)  Denna gång ställde vi ut Jonna och Sophine

Här nedan kommer filmklipp 

Jonnas visning

www.youtube.com/watch?v=DReGmkTUblc

Sophines visning

www.youtube.com/watch?v=DUBtbc_M73s

utställningskritik

www.youtube.com/watch?v=kDh56ZXbb6U

 38 poäng = klass 1 = väldigt bra ;-) 

 37 poäng = klass 2 = inte lika nöjd men hon är ju bara 1 år här och har inte vuxit klart på långa vägar. 

 

Nu sommaren 2013 så har Peter börjat att visa våra hästar och det har han gjort med bravur med tanke på att han aldrig visat förr. Jag är väldigt glad att jag slipper visa, då jag sedan jag vart liten vart allergisk mot uppmärksamhet och har legat och kräkts innan redovisningar med mera så att  att springa inne i en utställningsring med stor publik hade fått mig att må onödigt dåligt.Jag nöjer mig med att träna peter och hästarna inför visningarna istället.  Finns inget som är så guld värt som att bli studerad och få kritik i samband med ridning,köring och visning. Den passiva personen ser så mycket mer än det man själv gör. Jag är otroligt glad och bekväm med att Peter visar våra hästar. Hästarna är trygga med honom och dom samarbetar bra tillsammans. Jag får nöjet att vara publik och föreviga våra fina hästar på film. Denna gången var riksutställningen på Elmia och vi tog denna gång med oss Mulle och Sophine ner. Denna gång åkte både Mulle och Sophine ner en poäng jämfört med förra året, det var lite trist. Men tröstar oss med att Sophine var inne i en växtperiod och såg faktiskt lite ut som en älgkalv i modellen.  Hon hade vuxit något otroligt mycket på höjden denna våren och sommaren så kroppen hade inte riktigt hunnit bredda sig i samma takt så möjligen var det därför. Hon fick 37 poäng. Likaså Mulle fick 37 poäng. Mulle är väll lite skitsamma vad han får då han är valack och inte kan bidra med så mycket inom aveln ;-) Så han hade ju inte blivit någon godkänd hingst i varje fall då det krävs 40 poäng för att bli det så det var nog tur att vi valde att göra valack av honom :-)  Men angående  Sophine så vill man ju att hon ska hålla sig i första klass, de vill säga hålla 38 poäng eller mer. Men det ändrar sig förhoppningsvis. Om inte så är de inget jag sörjer något större då jag vet att hon kommer att kunna ge flera fina avkommor fram igenom. Något som hade vart  extra roligt är om hon kunde få 40 poäng nästa år då hon är 3 år så hon blir klassad som diplomsto det är ju alltid roligt! Men det vete tusen om hon kan rusa upp 3 poäng  redan tills nästa sommar?  Men som sagt vi siktar på 38 det hade vart roligt!

Sophine blickar ut över Vättern

Muscot (Mulle Maxim)

För Jonna blev sommaren 2013 ett lyft då hon gick från klass 2 till klass 1. Hon höjde sig ett poäng och kom upp i 38 poäng!

Här visar Peter henne på premiering i Hässleröd i Uddevalla

8 7 7 8 8  38 poäng

Hon höjde sig här i traven och det är ett gott betyg till Peter som visade henne och tillsammans med Jonna travade in poänghöjningen! Så det är en stolt husse som man ser på bilden!

Detta var Peters livs första visning, detta var 2 augusti alltså innan Riksutställningen. Domaren menar att Jonna lovar en trygg framtid inom svensk ardenneravel och det känns ju i hjärtat helt klart.

 

 

Här visar Peter henne på kallblodsutställningen på Bondens dag i Backamo

Hon fick kritiken: Feminin av god rastyp. Uttrycksfullt huvud.Bra bogläge och manke.Kort kors.Nöjaktig korrekta ben. Taktmässig, något kort i sin skritt. Lätt trav med god mekanik.

Poängdelning 8  7  8  7  8  

Man kan få som mest 10 på varje del. Egenskaperna bedöms i följande ordning Typ,Huvud hals och bål,ben,skritt,trav 

Det var kul att få en höjning på benen då vad jag förstått är den punkten som en av dom svårare att få bra på. Jag har också fått höra om man läser lite mellan raderna att många undvikar hingstar som har  7 på ben.  Det är en del som jag kommer att följa i vårt val utav hingstar till våra ston. Åttor är bra mycket trevligare än sjuor. Men jag har ju sett hästar som fått 5 och 6 på olika delar så en 7:a bör man ju dock inte gråta om man får. 

 

 

Ämne: Utställning

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar