Mugg och rasp

11.11.2013 22:08

Mugg och rasp är en otrevlig hudåkomma som det inte är ovanligt att hästar kan drabbas av. Mugg sätter sig i karleden och rasp längs benen. Sophine brukar få en jäklig mugg och rasp en gång om året.  Ingen av dom andra, bara hon.  Jag har alltid haft god inverkan på mugg och rasp med hjälp av grönsåpa,såpbandage tidigare. Eftersom våra hästar går på lösdrift så passar inte såpbandage så bra. Jag har testat allt möjligt, men aldrig vart med om en sådan envis rasp. Beklagade mig för min ardennervän Caroline och då tipsade hon mig om klorhexidinshampo och det var verkligen guds gåva i detta läget. Tack Caroline! Klippte bort en hel del överflödigt hovskägg för att komma åt ordentligt,  tvättade med shampot ett par gånger i veckan och pillade samtigt bort alla krustor som satt löst. Torkade sedan torrt och smörjde med salicylsyrevaselin.  Hon blev återställd på i princip en vecka! 

Hibiscrub hette det schampot jag använde som innehåller klorhexidin

Ämne: Mugg och rasp

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar