Min fina häst Muscot (Mulle)

01.01.2014 21:14

Jag kan inte sluta imponeras av honom. Idag testade Astrid att rida honom en sväng och han gick som en klocka och kunde inte gjort bättre ifrån sig.  Ny ryttare på ryggen som satt på hans rygg senast i somras en kortare runda och han bara accepetarar. Han är fantastisk och om folk runtom i världen kunde haft hälften av hans ödmjukhet och flexibilitet så skulle dom varit stolta.  Man kan ju tro att han är född inriden, men jag tror sanningen är att han helt enkelt bara litar på att jag inte utsätter honom för någon fara.  

 

Mulles inridning har varit och är väldigt okomplicerad. Jag fokuserar inte på något avancerat då jag inte vill trötta ut honom med en massa uppgifter då han är ganska valpig fortfarande. Vi skyndar långsamt då jag är väldigt noga med att han ska tycka att det är roligt.  Har dock som plan i länge fram att börja ta lite privatlektioner just för dressyrens skull. Finns inget som är så lärorikt som när någon tittar när man rider. 

 

Äntligen har vi fått ordning på hans sele så att den passar och nu har vi kommit igång med körningen igen! Det är otroligt kul med körning och ett trevligt avbrott i ridningen. Trodde att han skulle vara lite ringrostig med tanke på att det inte blivit någon körning den senaste tiden men icke. Han förstod direkt och knatade på i ett harminiskt tempo. Peter körde honom en tur på nyårsafton innan våra gäster kom och dom skötte sig klanderfritt båda två :-) Skönt att veta då det underlättar dom gånger dom bestämmer sig för att ut och köra själva.