Longering

11.11.2013 22:04

Longering är ett av dom olika "förstamomenten"  jag tränar med en unghäst, bortsett från lyfta ben och den där vardagliga hanteringen.  Mulle var inte mer än 8 månader när han fick testa på longering. Det är  i samband med longeringen som jag lär in kommandon. Kommandon som hästen sedan kommer ha nytta av i både ridning men i framförallt körningen.  Att gå fram på kommando, att skritta, trava , sakta av och göra halt på kommando.  Longeringen är till en början väldigt kravlös och jag försöker göra den så enkel som möjligt för hästen att förstå. Jag brukar i longeringen använda mig av så enkla medel som longerlina,kapson och longerspö. Longering är ett moment som jag anser är guld värd i samband med inlärning av kommandon för unghästen. 

Ämne: Longering

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar