Lastträning

11.11.2013 22:07

Att lastträna är något som stärker hästens självförtroende och som stärker bandet mellan häst och ägare.  Jag vet allt för många som stressar på sina hästar i form av hot med spö  och sedan så fort hästen är på så smälls bakdörrarna igen och sen så bär det av i en rasande fart.  En del människor vill gärna att lastningen ska gå smidigt och på så kort tid som möjligt med tanke på de stressande samhälle som vi lever i. Man har en tid att passa etc.  Jag har dom senaste åren lastränat mina hästar med jämna mellanrum. Jag vill att dom ska mer eller mindre lasta sig själva och jag vill undvika att bli ståendes hos veterinären eller på utställningen eller va de nu kan tänkas röra sig om. Jag vill inte dra mig för att lasta min häst och åka iväg.  

Så här lasttränar jag (var alltid 2 personer) En som håller i hästen och en som står med ett längre spö som förlängd hand. 

Den personen som håller i spöet är till för att driva på hästen bakifrån och för att undvika att bli sparkad  eller påsprungen så  lämpar  det  sig utmärkt med ett längre spö som en förlängd hand. 

Ha gott om tid för träningen.

Låt hästen nosa på rampen och på transporten i allmänhet

Gå upp med hästen på rampen. Stanna den oavsett om den vill gå vidare. Backa ut. Upprepa proceduren några gånger. Tills du känner att inlärningen sitter.  Kan spöhållaren undvika att ingripa vid detta momentet så är det en födel. Det gäller att vara psykologisk i detta läget. Det är för tidigt i lastträningen att ställa krav /puscha på en  häst som är mer eller mindre rädd för eller rentav ogillar  transporten. Låt den hitta sitt eget mod att ta beslutet att beträda rampen , det är bra för en osäker hästs självförtroende. Och när dom väl hittar modet kan man senare om det behövs puscha på den utan att då riskera att den blir misstänksam på samma vis som den hade blivit om man inte låter den fundera och själv välja att bestiga rampen från första början.

Ta in hästen längre in i transporten gör samma procedur med att stanna den och sedan backa ut efter en stund.  i samband med att du tar in hästen och stannar den förläng stunderna som den ska stå stilla innan du ber den backa ut igen. Du ger kommando om att backa, inte hästen.  Att slänga sig bakåt är totalförbjudet  och där försöker jag hålla noll tolerans i dom flesta fall lite beroende på vad det är för häst och vad den har i bagaget. Här kommer medhjälparen in i bilden . Minsta tendens hästen visar att den tänker backa innan kommando getts så manar medhjälparen på med spöet. En vidrörning räcker om hästen är lyhörd.  När hästen rättat till sin handling och står stilla på nytt ,backa ut den, dra inte ut på tiden i detta fallet utan så fort hästen står stilla backa ut den. Fortsätt med momentet och förläng stunderna som den ska stå still alleftersom den blir trygg med situationen. 

Nästa steg så tar du in hästen hela vägen in och backar ut den med en gång, fortsätt så utan att be den stanna. När den blir trygg med att gå hela vägen in i transporten, börja då att kräv att  hästen ska stå still en kortare stund, backa sedan ut, och förläng stunden allteftersom.

I slutet av träningen när hästen är trygg och lyssnar på dina kommandon stänger medhjälparen dörren och du sätter fast hästen i frambommen. Ge gärna något gott att äta under minuten som den står där inne.  Och sedan var de dags för urlastning, du släpper loss hästen från bommen , medhjälparen öppnar bakdörrarna och är på alerten för att korrigera hästen om den visar tendens till att vilja slänga sig bakåt.  När hästen får kommando att backa ut så ska den backa försiktigt ut och inte rusa ut. 

Med min lasträning så utövar jag omvänd psykologi på hästen. Jag vet att många hästar  får panik när dom kommer in i en transport och som sliter sönder både grimskaft och grimmor. Hästar som vill ta sig ut forttast möjligt genom att slänga sig bakåt för att komma ur transporten. I mina moment där jag upprepar halter och backar ut hästen i  tid och otid så menar jag att jag använder mig av omvänd psykologi. Hästen får en mer avslappnad inställning till transporten och inser att det det behöver inte vara "kört"  "ja måste ta mig ut fortast möjligt." Jag avdramatiserar lastandet i sig. Ibland backas hästen ut, ibland sätts den fast för att backas ut igen och ibland sätts den fast och vi åker en sväng.  Så länge hästen förknippar transporten med otrevligheter så är man på ruta ett. Få den att se positvt på lastningen. Godsaker är aldrig fel att belöna med för att öka det positvia.

 

Ämne: Lastträning

Ämne: Tuttar Av: tuttar Datum: 13.11.2018

Your page is so amazing, bookmarked !

Ny kommentar