Jonna

09.11.2013 00:00

Jonna flyttade till oss samtidigt som Sophine och kommer också från samma uppfödare. Jonna var från början mina föräldras häst men har nu i höst gått över helt i vår ägo. 

Hon är kusin till Mulle och Sophine och är mer av belgiskt blod efter sin belgiska fader Expo de Feulen. Jonna kom också som 6 månader gammal och var en individ som stack ut från dom andra. Hon hade svårt med sin självinsikt och hade  enormt höga tankar och funderingar om sig själv. Det kunde visa sig genom sura miner så fort man gick förbi henne, vaktande av kraftfoder etc. Jag blev ganska konfunderad då detta var en ny situation för mig. Jag har träffat mycket hästar genom åren med oönskade beteenden men aldrig i så ung ålder som 6 månader.

Jag ignorerade henne  till en början men när hon började vakta ligghallen och kom utflygande som en agressiv älgko så  kontaktade jag hennes uppfödare och jag frågade rent ut om det var okej att korrigera en sådan ung individ. Han fick mig att inse att om jag inte gjorde det så skulle de inte bli så kul sedan när hon väger närmare 1 ton.

 Jag fick därefter ett supertillfälle att en gång för alla ta i med hårdhandskarna och vips så var det beteendet ur världen. Enkelt eller hur?  För mig var det inte särskilt enkelt. Jag var rädd för konsekvenser av min korrigering, att hon skulle bli rädd för människor. Så tänker jag inte om man korrigerar vuxna hästar som vet vad som krävs av dom. Men en individ på 6 månader?  Med facit i hand så är jag glad att jag tog hjälp av någon med mer erfarenhet. För efter vår lilla uppgörelse så fick vi en trevlig relation och hon slappnade av mer och insåg att hon inte behövde springa runt och hävda sig så som hon gjorde. Hon landade, blev trygg och en riktigt trevlig tjej :-)  Visst kan hon ifrågasätta saker och ibland visa lite sura miner, hon har humör och det är inget jag vill träna bort för det är sådan som hon är och är därför ingen nybörjarhäst av den anledningen. Något som hon däremot är, är att hon är en arbetsnarkoman. Hon älskar att få arbeta  och har en hög arbetsmoral vilket är en stort plus!

 

Här ovan är hon 2 år gammal.

Ämne: Jonna

Ämne: Fin blogg och fin häst Av: Caroline Datum: 18.11.2013

Oj vilken fin blogg du har! Den hamnar genast på favoriter :) Hoppas på måååånga uppdateringar, det är så kul att följa er. Vad fin Jonna är på nedersta bilden, riktigt fin! Ska bli kul att se raringarna till sommaren igen! Pussa Jonna från mig (hon är fortfarande min favorit). Lycka till

Ämne: Sv:Fin blogg och fin häst Av: Datum: 02.12.2014

Får väl flika in ett tack så där sju år försent ;-) Såg inte denna kommentar förrän nu. Bra när man har koll ;-)

Ny kommentar

Ämne: Jonna

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar