Hélena

09.11.2013 09:36

'

Heléna  är min mammas ponny  som står hos oss. Hon har  allt det där man inte önskar att en ponny ska ha och det är fång och soleksem. Hon är fångfri sedan 3 år tillbaks och i samband med att hon har haft fång vid två olika tillfällen innan i livet så har hon även hovbenssänkningar och rotationer på alla fyra hovarna. Det gör att hon inte används mer än till sällskap till andra hästar. Hon njuter av haglivet och är en mycket glad ponny som älskar livet.  Hennes behov kolliderar lite med våra andra hästar så därför försöker vi att ha henne ute hos fodervärd som kan erbjuda henne bättre möjligheter att få fortsätta vara fångfri. Är hon här hemma blir de lite mer pyssel då våra andra hästar får fri tillgång på mat. Jag vågar inte sälja henne då jag vet att en såld häst är såld och man har inget att säga till om. Då hon har väldigt fin stam skulle mardrömmen vara om hon blev såld till någon som började avla på henne.Med tanke på att jag menar att både fång och soleksem går i arv även om det inte finns några riktiga bevis på ärftlighet från fång. Med tanke på hennes hovbensänkningar så riskerar hon även att belastat för mycket så att hon får ont i samband med en eventuell dräktighet.  Så därför väljer jag att inte sälja henne och tappa kontrollen. Att ha henne hos fodervärd fungerar verkligen toppen. Hon står hos en barnfamilj i Nossebro där hon går som sällskap till deras shetlandsvalack Putte :)  Denna familjen tar hand om henne på bästa sätt och det känns skönt att veta. 

Ämne: Hélena

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar