Hästens foder

08.10.2013 22:04

Är viktigare än vad man tror. Det finns tre olika sätt att utfodra sin häst på. Dom som ger samma foder som dom gett i alla tider för det har minsann gått bra och hästarna har då överlevt är en vanlig kommentar man kan få höra. Sedan finns det dom som litar på sitt öga och som känner sig trygga genom att se på hästen och bedömma vad den behöver. Men jag funderar verkligen på om man kan se brister med rena ögat hur enkelt som helst?  Det kanske man kan och jag vet många som fodrar på det sättet och deras hästar ser väldigt välmående och fina ut. Sedan finns det ett tredje sätt att utfodra sin häst på och det är genom att fodra med analyserat grovfoder där man får tabellvärden på vad fodret innehåller samt vad man kan behöva tillföra för att det ska bli en fullgod foderstat. Då vet man vad man behöver tillsätta och slipper chansa och köpa tilläggsfoder man igentligen inte behöver.

 

 När jag var yngre och hade min första ponny så köpte jag det jag tyckte verkade bra. Vad har man för omdöme som 12 år gammal? Inte jag iallafall. Jag valde att ge min ponny ponnykrafft utöver sitt hö som han fick. Varför? Jag tyckte det var så fin färg på säcken, nämligen lila ;-) Och som många andra brukar säga så kan ja väll också säga att han höll då sig fin  och var väldigt välmående under den tiden och han är så vitt jag vet idag 20 år gammal. Så det behöver ju inte bli katastrof bara för att man inte kör analyserat.  Men med åren tror jag mig ha blivit klokare och jag tvivlar alldels för mycket på mig själv för att kunna gå efter eget öga när de gäller vad hästen behöver för foder. Visst jag kan se om hästen får för mycket eller för lite protein genom att kolla på hullet, men jag har inte en aning om ifall hästen för underskott/överskott av olika mineraler. Därför ger jag alltid analyserat och känner mig trygg med det. Jag har koll på vad jag stoppar i mina hästar och jag får reda precis på vad jag behöver tillsätta för att få en fullgod foderstat. 

Hästarna går på fri tillgång och äter ca 20 kg hösilage var per dygn.  Utöver det får dom Lusern,kafft muskel,betfor, och seloE

 

 

 

 

 

Ämne: Hästens foder

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar