Ägghysteri

02.01.2014 19:11

Jag är måttligt trött på allt som skrivs i stil med att bojkotta ägg från burhöns och köp ägg från frigående höns inomhus alternativt ekologiska ägg.

Burhöns är djuråplågeri, frigående höns inomhus är djurplågeri. Jag vågar även påstå att de ekologiska varianterna inte alltid är en dans på rosor.  Jag anser att kraven för många ekologiska höns är otillräckliga ur djurskyddssynpunkt.  Man ska inte tro att bara för att äggen kommer från sk ekologiska höns att det betyder automatsiskt att dom skulle leva ett värdigt liv och ha det bra. Jag har flera bekanta som tagit hand om sk ekolgiska höns från industrier när dom tjänat ut sitt liv, dvs när industrierna inte har användning av dom längre ( när kropparna inte orkar framställa mer ägg) Dessa höns har sett bedrövliga ut, knappt en fjäder på kroppen, såriga och blodiga. Sönderanvända helt enkelt.  

Nu är detta en bild från en industrihöna som visserligen gått frigående inomhus men jag kan intyga att dom avdankade ekologiska hönsen som tagits om hand av flertalet bekanta inte såg ett dugg roligare ut. 

 

Bilden är tagen från Zupermorsan.blogg.se

 

Jag menar inte att man ska sluta äta ägg, (själv händer det att ett och annat industriägg slinker ner om jag inte är hemma te x på jobbet. Skulle dock aldrig få för mig att köpa butiksägg för livsmedelssyfte om det inte var total kris.)   Jag menar att man ska inte vara så snabb med att förespråka saker och ting. Ekologiska värphöns låter ju väldigt trevligt, men det är få som har det så bra som dom förtjänar.  Vill man äta ägg med gott samvete ska man köpa lokalt där man vet att dom har det bra. Får vara ute, slippa trängas och får leva ett riktigt hönsliv.

2 av våra egenuppfödda damer av rasen Rhode Island Red.

Orpingtontuppen Ingolf