275 dagar har gått i Jonnas dräktighet

12.02.2017 18:59

Hon är inte så fasligt stor faktiskt som jag trodde hon skulle vara vid detta laget men det klär henne verkligen. Nu har hon kommit in i den fasen där fölet växer en hel del varje dag.  Jonna har sedan en tid fått en ökad foderstat för att kunna täcka fölets snabba tillväxt. Detta för att hon ska vara i så bra kondition som möjligt för den kommande fölningen. 

En odräktig Jonna på bilden nedan

Dräktig nytagen bild

 

Hon tas in lite tidigare än dom andra för att få Suregrow som är ett foder från Dodson & Horrell som vi har erfarenhet av sedan innan. Har haft en del unghästar som ätit det som komplement till grovfodret.  Det är ett smakligt foder som även fungerar bra för föl att äta av då pelletsen är som små kaninpellets.  Att vi har valt Suregrow istället för Lusern som i övrigt är vår "hovleverantör" för hästar som behöver lite extra, beror på att Suregrow innehåller mer protein, mer energi, mer mineraler, mer vitaminer och flera andra spårämnen som är bra för det dräktiga stoet. 

 

 

Eftersom jag har förmånen att lägga eget schema så har jag lagt enbart kvällar  i kombination med att jag ansökt om en del ledighet. Det gör att det kommer alltid vara någon hemma hos Jonna tiden innan fölning.  3 veckor innan och 4 veckor efter beräknad fölning.  Jag är vaken på natten och när Peter åker till Jobbet så går jag och lägger mig för att sedan te x börja jobba på eftermiddagen när Peter kommit hem. Under dagen när jag sover och Peter jobbar så har han full koll via sin datorskärm på hur statusen för Jonna är. Han ringer då mig om något är på gång. För att inte stå och hänga vid lösdriften och störa så har vi ordnat övervakningskameror som kommer vaka åt oss och som är kopplat till mobil samt även dator så att man har full koll dygnet runt. Detta är bara en rad av alla saker vi tänkt på och alla förberedelser vi roddar just nu. Överbeskyddande kanske kan tyckas av en del. I själva verket är vi endast väldigt seriösa med att vi vill att Jonna ska ha dom absolut bästa förutsättningarna. Vi har läst på enormt mycket kring fölning och även tagit del av andra erfarna uppfödares erfarenheter. Går något galet och slutar tråkigt så ska det bero på naturen själv och inte på grund av att vi varit oförberedda eller haft bristande kunskap. 

Vi ser med förväntan fram emot våren och vad som komma skall!